Artikel fra Nordjyske, onsdag d. 14. maj 2003

Kunderne flygter fra rodede og besværlige firmahjemmesider

FLIMMER: Manglende brugervenlighed og rodet design er skyld i, at virksomheder mister potentielle kunder, mener internetkonsulent

NORDJYLLAND: Nordjyske virksomheder taber penge hver dag, fordi deres hjemmesider ikke er brugervenlige nok. Mange af dem virker rodede, er umulige at finde via søgemaskiner eller også er grafikken på siderne så tung, at brugerne mister tålmodigheden med dem. Så hård er dommen fra Henrik Hansen, der ejer en-mands-konsulentfirmaet Abilitor i Aalborg.

Internetnetkonsulent Henrik Hansen
Internetnetkonsulent Henrik Hansen er generelt ikke begejstret, for de nordjyske firmahjemmesider. De kunne med få midler blive gjort meget mere brugervenlige, mener han. FOTO: MICHAEL BYGBALLE

Potentialet udnyttes ikke
- Nordjyske virksomheder udnytter ikke det potentiale nettet har. De bruger rask væk 50-200.000 på at få designet en smart hjemmeside, som så stort set ligger ubesøgt hen, siger han, og fortsætter med at forklare, at for flere brancher, kan det være fatalt, at brugerne springer videre til en konkurrents hjemmside. I rejsebranchen og på sommerhusudlejnings- og hotelområdet er forbrugerne nemlig nådesløse.
- Her gælder den gode gamle regel om, at hvis man ikke kan finde varen ét sted, så vælger man bare et andet, siger han.

Kan ikke findes på søgemaskinerne
Og tendensen er på vej til andre brancher samtidig med, at flere og flere almindelige mennesker går på nettet, når de skal finde en vare, fortæller han.
Han nævner flere klassiske fejl, som virksomhederne laver. Blandt de mest almindelige er, at hjemmesiderne ikke kan findes på søgemaskinerne. Mange firmaejere tror, det sker automatisk.

Manglende grundlæggende brugervenlighed
De andre grundlæggende fejl, som mange hjemmesideejere laver berører sidens udseende og grafiske opbygning. Brugerne skal have let ved at finde de ting på siden, de søger. De skal hurtigt kunne skabe sig et overblik, og forstå sidens indhold, de skal føle, at siden er troværdig, og så må den for alt i verden ikke være for tung og langsom at åbne i en browser.

Undgå tvetydigheder
Hvad angår den lette og logiske søgning, så er det vigtigt, man ikke bombarderer brugeren med tvetydigheder. Hvis man på siden opfordrer folk til at klikke på et link, der hedder "priser" så vil de fleste gå ud fra, at det har med prisen på et produkt at gøre. Derfor nytter det ikke, hvis linket fører ind til en oversigt over, hvor mange priser firmaet har vundet.

Væk på 20 sekunder
En hjemmeside med meget grafik, mange elementer og flokke af links, kan umiddelbart virke imponerende, men den kan også let få brugerne til at miste overblikket og kan gøre siden meget tung. I praksis kan det betyde, at folk med modem - og dem findes der ifølge Greens Erhvervsanalyse 50 % af i den danske befolkning - ikke har tålmodighed på at vente på at siden er åbnet.
Ifølge Henrik Hansen må det allerhøjest tage 20 sekunder at åbne en hjemmeside, ellers opgiver brugeren og så er alt tabt, som han siger.

KORT OM ABILITOR

Firmaet Abilitor er så vidt vides Danmarks nordligste hjemmesidetester.
• Det blev grundlagt i januar 2002.
• Ejeren og grundlæggeren, Henrik Hansen, er uddannet multimedieproducent og ADM i markedsføring.
• l midten af juni skal han tale på en to-dages konference med titlen "Optimering af usability - til gavn for forretningen" sammen med Erhvervs-og Selskabsstyrelsen. Konferencen foregår på Radisson SAS Scandinavia Hotel i København.

Troværdighed er vigtigt
Taler man troværdighed, så er det meget vigtigt, at man hurtigt kan, se, hvem der står bag hjemmesiden. Der skal være afsender, adresse og telefonnummer på.
- Vis mig hvem du er, hvis jeg skal handle med dig. Det er de samme regler, der gælder i almidelige forretninger, siger Henrik Hansen.

Upræcise statistikprogrammer
Ofte er virksomhederne selv ikke klar over, at den er gal. Blandt andet fordi de statistikprogrammer, de bruger til at måle antallet af besøgende på siderne med, er for upræcise. De tæller blandt andet automatiske søgerobotter med, når de opgør antallet af besøgende på hjemmesiden, og mange steder glemmer man også, at medarbejderne har firmahjemmesiden som startside på
deres hjemmepc. Det tæller altsammen med i statistikken. Dermed kan det komme til at se ud som om, der er mange flere eksterne besøgende på siderne, end der reelt er.

Ringe selverkendelse hos virksomhederne
Men det psykologiske modvilje mod at erkende, at ens hjemmeside er for dårlig spiller også ind:
-Jeg tror, der generelt er en tilbageholdenhed for at vedgå sig, at der er et problem. Når markedschefen har brugt 200.000 på at investere i en ny hjemmeside og bureauet har designet et flot produkt, så er det ikke særlig rart at skulle vedkende sig, at det, man har fået lavet, måske ikke fungerer.

Artiklen bringes med tilladelse af journalist Jannie Holm, Nordjyske. Artiklen er redigeret til brug for Internettet, således at der er flere mellemoverskrifter.

Brugervenlighed, test & optimering

Effektmåling, statistik & logfilanalyse

Onlinesurveys & spørgeskema-
undersøgelser

Konsulentydelser & strategisk rådgivning

Kurser, workshop & foredrag

Referencer

Priser & tilbudsgivning

Om Abilitor

Aalborg
Scheelsminde
Tlf. 70208015
Mobil 26237015
Ophavsret & Ansvar
 
 
BLOGGEN

Henrik Hansen blogger:


Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

Gå til blog.abilitor.dk
BØGER

Boganmeldelse af Motiverende Design
- pligtlæsning for fagfolk

ARTIKLER

Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
Usability - et overset ledelsesansvar

Internetløsning - ikke satsning

APROPOS

Godt at vide:
Definition af brugervenlighed

***

Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
på løsninger, som Abilitor arbejder med.

Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
Kontakt Abilitor

Se reference-liste her.

 
Til forsiden

ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

 
www.abilitor.dk Google 
topbar