Trafikudvikling og brugertilfredshed på topniveau hos
www.aalborg-tandplejeteam.dk

Case: I slutningen af 2000 lancerede Aalborg Tandplejeteam en webløsning med meget højt ambitionsniveau. Blev ambitionerne indfriet - og er website stadig godt nok efter 2 år...?

- Vi havde fra start af nogle klare idéer til, hvordan vi ønskede at vores hjemmeside skulle se ud, fortæller tandlæge Charlotte Nyby (stifter og medejer af Aalborg Tandplejeteam). Hjemmesiden skulle være imødekommende, åben, ikke firkantet i designet og med god, letforståelig information samt udgøre en forskel i forhold til andre tandlægers hjemmesider.

Mange tandlæger agerede webbureau
En research viste, at mange tandlæger tydeligvis selv forestod produktionen af hjemmesiden. Men ligesom webbureauer vel næppe egner sig som tandlæger, egner tandlæger sig heller ikke synderligt som webbureau. Den forståelse havde - og har - Aalborg Tandplejeteam, hvilket medførte at Abilitors Henrik Hansen fik ret frie tøjler mht. udformning af internetkonceptet.

Fokus på målgruppen & Smil for livet - naturligvis
Der blev foretaget en grundig research og et omfattende analysearbejde i forhold til målgruppen. Dette blev sat op imod en SWOT-analyse, hvor klinikkens værdisæt og Corporate Branding blev inddraget. Et afledt produkt af dette arbejde er klinikkens nuværende slogan "Smil for livet - naturligvis". For webløsningen medførte denne viden, at det var forholdsvist let at prioritere indholdet i forhold til målgruppen.

Onlinemarkedsføring og søgemaskineoptimering
Det var en del af løsningen, at sitet blev "født" søgemaskineoptimeret, idet Aalborg Tandplejeteam har kunder ud over landsdelens grænser. I dette arbejde blev der inddraget en søgeordsanalyse.

25000 "rigtige" besøgende og 2 år efter: Ja, ambitionerne er blevet indfriet!

Trafikforøgelse på 700 %
De første måneder lå sitet på omkring 250 besøgende om måneden. Derpå har trafikken været støt stigende til niveauet idag, hvor sitet har knap 2000 besøgende om måneden. Tallene er renset for tekniske fejlkilder i internetstatistikken og viser faktiske "kød-og-blod"-besøg.

Hvis fejlkilderne ikke var udeladt, ville "besøgstallet" runde 4000 besøgende pr. måned.

- Antallet af "rigtige" besøg har gjort, at vi er blevet endnu mere kritiske mht. hjemmesiden og vores repræsentation på internettet.

Er websitet stadig brugervenligt nok?
Når et website får vokseværk går det let udover overblikket og sammenhængen. Fra at være et mindre site på omkring 20 sider består websitet idag af ca. 60 sider. Websitets internetstatistik fortæller nok hvor mange besøg hjemmesiden har og hvad brugerne læser, men ikke om de faktisk fandt svar på det de søgte.
- Vi vidste, at hjemmesiden var blevet mindre overskuelig og mindre homogen i det grafiske udtryk, men ville gerne vente med en ny version. Spørgsmålet var om vi kunne tillade os blot at optimere hjemmesiden eller måtte have en helt ny version? Derfor blev der foretaget en tilfredshedsundersøgelse over 4 uger i januar 2003.

Tilfredshedsscore på 89 ud af 100 point
En online tilfredshedsundersøgelse på selve websitet viste heldigvis, at brugerne generelt var og er meget tilfredse med websitet indenfor vigtigste brugervenligheds-parametre.

Undersøgelsen er først og fremmest en tendensundersøgelse. Målet var, at bibringe Aalborg Tandplejeteam viden om de kunne vente med en ny version af websitet.

Beslutningsgrundlaget blev styrket
Da resultatet forelå marts 2003 kunne Aalborg Tandplejeteam "slå koldt vand i blodet". Analysen viste nok en mindre grad af tilfredshed indenfor bl.a. navigation, overblik og målopfyldelse, men det samlede niveau er fortsat meget højt. Man har derfor valgt at udskyde investeringen i et helt nyt website til et senere tidspunkt. I stedet er der foretaget en optimering.

Optimering af websitet
Visse problematikker kunne med få midler afhjælpes. Det var bl.a. effektivisering af søgemaskineoptimering og udskriftsvenlighed. Der blev ikke ændret på designet, men hele sitets grundkode er udskiftet, så websitets søgemaskineoptimering er blevet mere effektiv og udskriftsvenligheden blevet forbedret.

Aalborg Tandplejeteams website kan ses her (åbner i nye vindue):
www.aalborg-tandplejeteam.dk

Brugervenlighed, test & optimering

Effektmåling, statistik & logfilanalyse

Onlinesurveys & spørgeskema-
undersøgelser

Konsulentydelser & strategisk rådgivning

Kurser, workshop & foredrag

Referencer

Priser & tilbudsgivning

Om Abilitor

Aalborg
Scheelsminde
Tlf. 70208015
Mobil 26237015
Ophavsret & Ansvar
 
 
BLOGGEN

Henrik Hansen blogger:


Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

Gå til blog.abilitor.dk
BØGER

Boganmeldelse af Motiverende Design
- pligtlæsning for fagfolk

ARTIKLER

Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
Usability - et overset ledelsesansvar

Internetløsning - ikke satsning

APROPOS

Godt at vide:
Definition af brugervenlighed

***

Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
på løsninger, som Abilitor arbejder med.

Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
Kontakt Abilitor

Se reference-liste her.

 
Til forsiden

ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

 
www.abilitor.dk Google 
topbar