Brugervenlighed på websitet

Brugervenlighed er afgørende for succes med dit website

Brugervenlighed på websitet er en nødvendighed for at din målgruppe kan og vil bruge dit website. Typisk brugeradfærd er at kan brugeren ikke finde ud af hjemmesiden, så er der andre hjemmesider at besøge.

Test af brugervenlighed

Brugervenlighed på et website kan analyseres ved at en brugervenlighedskonsulent foretager en usability-analyse. En usability-analyse kaldes også en vurdering af brugervenlighed, inspektion og review dvs. anmeldelse af websitet. Den eneste fællesnævner her er at det er en usability-konsulent, der fortager analysen. Normalt anvendes såkaldte heuristikker, hvilket blot er et pænere ord for tommelfingerregel. Heuristikker er således anerkendte regler for godt webdesign og god brugervenlighed, som brugervenligheds-specialister har kunnet udpege.

Usability-analyse kan foregå som en vurdering af et ganske specifikt punkt på websitet, men kan også omfatte hele websitet.

Fordelen ved at anvende en brugervenligheds-expert, er at det er lettere for en udfra kommende person af være målgruppens advokat og komme med friske øjne. Nogle gange kan et udviklingsteam slippe for mange akademiske diskussioner ved et hurtigt opkald til en brugervenligheds-specialist.

Metoden er en kvalitativ analyse af dit site, som dog bygger på gængse standarder. Optimal at anvende under tidspres og ifm. udvikling af mindre og mellemstore websites, herunder også ehandel / ebusiness.

 

Brugertest Brugervenlighed Usability Management Usability-analyse Virksomhedsrådgivning
Abilitor