Webhoteller - guide og gode råd

Miniguide til valg af webhotel med fokus på effektmåling af din internetmarkedsføring og løbende optimering af websitet

I forbindelse med valg af webhotel indgår mange prioriteringer og der er mange parametre at tage hensyn til, såsom tekniske, servicemæssige eller funktionalitetsmæssige krav.

Denne lille webhotel-guide fokuserer på nogle af de mindre tekniske parametre og gennemgår en række krav til webhotellet, der skal/bør opfyldes hvis man arbejder med internetmarkedsføring, søgemaskineoptimering og i det hele taget optimering af websitet i forhold til målsætning og målgruppe.

Afrapportering - hvad sker der ude på websitet
Helt overordnet har den webansvarlige, marketingchefen, webredaktøren mv. typisk behov for en løbende afrapportering i form af webstatistik: Hvor mange besøgende, hvilke sider ses mest/mindst, hvor lang tid anvendes på sitet, hvor mange sider ser brugeren, gør brugerne det som vi har som mål med sitet osv.

Arbejdes der med internetmarkedsføring, f.eks. banner, søgemaskineoptimering, partnerprogrammer, sponsorlinks mv. kommer logfilanalyse og webstatistik ind som konkete værktøjer, der afdækker hvilke marketing-aktiviteter der er mest værdiskabende eller afslører værdiløse initiativer.

Grundlaget for disse informationer er data, som hentes på webserveren / webhotellet.

Grundlæggende tekniske krav
De grundlæggende tekniske krav består typisk i at forbindelsen fra webhotellet til internettet og omverdenen skal være stabil, nedetiden minimal, der skal måske være mulighed for afvikling af asp, cgi, php osv.. Måske er der lagt et Content Management System (CMS) på webhotellet.

Større webløsninger
På større webløsninger, hvor man ofte enten har egen webserver eller måske en såkaldt dedikeret server hos webhoteludbyderen, er der som regel adgang til logfil eller måske en webstatistik. Webmaster har total råderet over selve serveren og hermed webhotellet. Det vil altid være muligt enten at installere statistik-software eller hente logfiler ud til analyse. Det kræver dog, at webmasteren i den tekniske opsætning for serveren får sat de rigtige flueben, så logfilen indeholder alle relevante data til senere analyse..

Mindre og mellemstore webløsninger
For mindre og mellemstore webløsninger er det ikke altid helt så enkelt. Her købes webhotel-ydelsen ofte "ude i byen" hos en udbyder af webhoteller, da man hverken har ressourcer eller knowhow til at holde en webserver kørende døgnet rundt året rundt.

Desværre er det ikke i sig selv en garanti at vælge en velrenomeret og måske dyr udbyder. Erfaringsmæssigt kan det være vanskeligt at vride en logfil ud af webhotellet, trods det at det er data man ejer (dataene relaterer sig jo til trafikken på ens domæne / webhotel). I nogle tilfælde logger webhotellet slet ikke data (logning belaster serveren og er en omkostning for webhotellet), i andre tilfælde nægter webhotellet simpelthen at trække data ud og endelig vil man i nogle tilfælde blive faktureret for ydelsen.

Men i bedste fald ligger logfilen i et bibliotek på webhotellet lige til at downloade for webmasteren.

Derfor kan man spare sig for såvel besværligheder som omkostninger ved at undersøge webhotel-leverandøren nærmere inden valget foretages.

Kravspecifikation til webhotel / hosting

Følgende sammenfatter punkter som man skal være opmærksom på ved valg af webhotel - og evt. stille som krav.

Adgang til onlinestatistik / webstatistik
Vælg altid et webhotel, hvor der som minimum er adgang til en onlinestatistik. Det er her man lettest kan følge effekten af diverse marketing-aktiviteter, f.eks. en offline markedsføringskampagne. Der er stor forskel på hvad diverse webstatstikker tilbyder af oplysninger. På et godt webstatistik-modul kan du ekskludere IP-numre og domæner. Denne funktion er vigtig for at du kan sortere virksomhedens egen trafik på egen hjemmeside fra samt frasortere søgemaskinerobotterne, de såkaldte crawlere. Begge dele booster besøgstallet og skrævvrider den faktiske trafikprofil på sitet( se eksemplet med/uden fejlkilder hentet fra Websitets Tilstandsrapport).

Adgang til logfilen
Udover adgang til en onlinestatistik er det en stor fordel med adgang til logfilen. En logfilanalyse kan nemlig tilpasses informationsbehovet i virksomheden langt bedre en en typisk en webstatstik. Visse webstatistik-moduler forstår ikke dansk og trækker f.eks. ikke data ud på hvad brugeren har søgt på, hvis de kom fra en søgemaskine. Det kan være interessant information for marketing-afdelingen, hvor mange besøgende der kommer fra søgemaskinerne og hvad de søgte på og efter. Dette fortæller den webansvarlige om brugernes motiver. Og det er logget i logfilen.

I de fleste typer logfilanalyse-software kan du ekskludere IP-numre og domæner ved hjælp af filtre.

Webhotellet og internet-markedsføring via søgemaskiner

Arbejder du med online-markedsføring via søgemaskiner og måske endda søgemaskineoptimering vil der være andre parametre du bør overveje at inddrage i kravspecifiktationen for hostingen / webhotellet.

Oprettelse af subdomæner
Det er ikke en kvalitet i sig selv at have adgang til at oprette subdomæne (subdomæne.domæne.dk), men det kan være en glimrende idé ifm. søgemaskineoptimering. Eller hvis sitet er meget stort, virke som en emneopdeling, f.eks. som det ses på TV 2s site, som har flere subdomæner, f.eks. finans.tv2.dk eller nyheder.tv2.dk.

Selvom subdomæne er et underdomæne til dit domæne kan det fungere som et selvstændigt website, hvilket søgemaskinespecialisterne er ferme til at udnytte.

Unikt IP-nummer
Mange webhoteller har hele pools af IP-numre, hvor der på det enkelte IP-nummer ligger adskillige domæner. Søgemaskinernes formål er at levere brugbare resultater. Det gør de ved at stille forskellige regler op for at kunne prioritere mellem de enorme mængder data Internettet indeholder. Af og til forekommer det, at en søgemaskine ekskluderer ét domæne og evt. et IP-nummer, fordi reglerne brydes. Men det forekommer også at søgemaskinen ekskluderer en hel serie. Chancen for at komme i uføre er dog lille, men det forekommer.

En anden problematik forekommer idet at man har både DNS og webhotel hos samme udbyder. Herved er man grundigt "i lommen" på webhotellet mht. håndtering af ens domæne(r). Det sker f.eks. hvis uheldet er ude og webhotel-udbyderen går i betalingsstandsning. Så kræver det lidt flere krumspring at få websitet online igen, fordi både DNS og webhotel var håndteret af samme enhed.

Største frihed opnås således hvis webhotel og håndtering af DNS holdes adskilt. Men det kræver eget IP-nummer.

Det skal ydermere bemærkes, at mange webhoteller tager sig klækkeligt betalt for simple services, som domain-administration, "pege på"-abonnement (URL-forward) mv. Services der fåes gratis og som oftest blot er en opsætning én gang for alle.

Hvordan vælge webhotel i praksis
Et er så hvad kravene til webhotellet er, et andet er hvordan leverandøren så er at arbejde med i praksis og om leverandøren kan leve op til det lovede. Et godt udgangspunkt opnåes således:

  1. Gør behovet for hosting / webhotel op og opstil et kravsæt, gerne helt præcist

  2. Undersøg hvilke udbydere der kan komme på tale

  3. Vælg f.eks. 3 ud og test deres service ved at ringe og/eller maile. Stil dem kritiske / svære spørgsmål og vurdér om de ved hvad de taler om. Anmod om referencer på sites, der ligner dit eget.

  4. Spørg din internetkonsulent til råds, spørg evt. efter erfaringer i nyhedsgruppen dk.edb.internet.udbydere.webhotel (nyt vindue) eller spørg på diverse fora.

Husk når du vurderer og beslutter dig, at ingen leverancer er fuldendte. Der er fordele og ulemper ved alle valg. I det optimale valg indgår prioriteringer og afvejninger, som kun du kan foretage, evt med hjælp fra din internetkonsulent.

Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

 

Brugervenlighed, test & optimering

Effektmåling, statistik & logfilanalyse

Onlinesurveys & spørgeskema-
undersøgelser

Konsulentydelser & strategisk rådgivning

Kurser, workshop & foredrag

Referencer

Priser & tilbudsgivning

Om Abilitor

Aalborg
Scheelsminde
Tlf. 70208015
Mobil 26237015
Ophavsret & Ansvar
 
 
BLOGGEN

Henrik Hansen blogger:


Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

Gå til blog.abilitor.dk
BØGER

Boganmeldelse af Motiverende Design
- pligtlæsning for fagfolk

ARTIKLER

Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
Usability - et overset ledelsesansvar

Internetløsning - ikke satsning

APROPOS

Godt at vide:
Definition af brugervenlighed

***

Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
på løsninger, som Abilitor arbejder med.

Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
Kontakt Abilitor

Se reference-liste her.

 
Til forsiden

ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

 
www.abilitor.dk Google 
topbar