Fakta om brugervenlighedsanalyse og ekspertvurderinger

Brugervenlighedsanalyse kaldes også ekspertanalyse, heuristisk inspektion, ekspertvurdering m.fl.

Fællestræk er, at det er en eller flere specialister, der gennemgår designet, navigationen, sitet eller hvad det nu er, der skal vurderes uden direkte medinddragelse af brugere. Der er givetvis stor forskel på, hvordan den enkelte specialist foretager en inspektion. En kombination af konkrete opgaver og scenariobrug af sitet vil som oftest være at foretrække.

Anvendelighed
Typisk udpeges grundlæggende og typiske fejl ved sitet, design-forslaget, prototypen osv. Som regel hurtig af gennemføre, da der ikke inddrages brugere.

Lønsomhed
Begrænset timeforbrug gør analysen mindre omkostningstung. For sitet hvor det ikke er afgørende vigtigt, at brugervenligheden er 100 % optimal, f.eks. ved et informationssite, præsentationssite, eller hvor trafikken måske er begrænset er dette en udmærket løsning, der giver en vis sikkerhed. 

Ulemper
Selv den mest trænede specialist vil ikke være i stand til at identificere alle problemområder. Der er fare for at specialisten optræder som "smagsdommer" og i vurderingen "går med livrem og seler" og udpeger problemer, der ikke er der for den konkrete målgruppe. Dette kan dog afhjælpes, såfremt brugerforhold medtages som referencepunkt i vurderingen.

Inspektion - brugervenlighedsanalyse af usabilityekspert

Anvendelighed

Optimal lønsomhed

Ulemper

Udpeger typiske og grundlæggende fejl

I kombination med meddragelse af brugerforhold kan der opnås ganske præcise analyser

Generelt mindre sites, f.eks. informationssitet, præsentationssitet eller hvor trafikken er begrænset.

 

Usabilityspecialisten kan ikke identificere alle problemområder

Fare for "smagsdommeri"

Fakta-sider i guiden

Guiden består af en introside samt en række faktasider med detaljerede beskrivelser:

Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

  • Brugerworkshop
  • Interview
  • Brugervenlighedsanalyse
  • Brugervenlighedstest
  • Onlinesurvey
  • Onlinestatistik
  • Logfilsanalyse
  • Eyetracking
  • Ydelsestest
  • Har du kommentarer eller spørgsmål til indholdet er du velkommen til at kontakte forfatteren Henrik Hansen,

    Brugervenlighed, test & optimering

    Effektmåling, statistik & logfilanalyse

    Onlinesurveys & spørgeskema-
    undersøgelser

    Konsulentydelser & strategisk rådgivning

    Kurser, workshop & foredrag

    Referencer

    Priser & tilbudsgivning

    Om Abilitor

    Aalborg
    Scheelsminde
    Tlf. 70208015
    Mobil 26237015
    Ophavsret & Ansvar
     
     
    BLOGGEN

    Henrik Hansen blogger:


    Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

    Oplæg: Optimering og bedre usability med Google Analytics

    GABC 2011: Highlights fra Google Analytics-konference

    KL & Det Offentlige kløjs i brugervenlighed – ups!

    Usability: Strategisk værktøjskasse med 10 års Learnings & Best Practice

    Domænesag: PBS’s image lider ubodelig skade

    Gå til blog.abilitor.dk
    BØGER

    Boganmeldelse af Motiverende Design
    - pligtlæsning for fagfolk

    ARTIKLER

    Internetkoncept og kravspecifikation for det effektive website

    Guide til køb af brugervenlighedstest og usabilityanalyser

    10 år efter The DOT-COM Gold Rush, men stadig aktuelle artikler om
    Usability - et overset ledelsesansvar

    Internetløsning - ikke satsning

    APROPOS

    Godt at vide:
    Definition af brugervenlighed

    ***

    Hver måned klikker ca. 2,1 mio. brugere
    på løsninger, som Abilitor arbejder med.

    Få selv aktuel viden om dine brugeres adfærd på Nettet:
    Kontakt Abilitor

    Se reference-liste her.

     
    Til forsiden

    ForsideTip en venKontakt  • Oversigt 

     
    www.abilitor.dk Google 
    topbar